«باد صبا» روایتگر آثاری مدرن با هویت هزار ساله ایرانی
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۴۱۶۴۲
این نمایشگاه نهمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است که ۲۰ اثر بر روی بوم و مقوا در ابعاد مختلف را عصر جمعه پنجم مهرماه ۱۳۹۸ در گالری سیحون به نمایش گذاشته می شود.
علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی و هنری ایرنا، گفت: سالهاست که در حوزه نقاشی و مرمت به صورت تجربی فعالیت کردم و گالری سیحون را به این دلیل انتخاب کردم که از سال ۱۳۴۵ در حال فعالیت است و موفق به معرفی هنرمندان صاحب نامی در دهه چهل و پنجاه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این نمایشگاه دربرگیرنده آثاری مدرن با هویت ایرانی است و تلاش کردم در این در نقاشی ها از تم های نقاشی دوره قاجار استفاده کنم و به دور از تقلید بتوانم به یک بیان متفاوت که بیانگر نوع نگاه من در بازتاب هویت هزار ساله این سرزمین باشد برسم.
این هنرمند اظهار کرد: بافت نقاشی ها از کاشی های ایرانی پیروی می کند و مخاطب در مواجهه نخست شاید احساس کند که با قاب هایی از کاشی رو در رو است درحالی که نقاشی هستند.
وی در بهره گیری از خط ثلث در آثارش گفت: این خط سابقه ۱۰۰۰ ساله در هنر و خوشنویسی ایران دارد که توسط به اشتباه خاستگاه آن به عرب ها نسبت داده شده است و من توانستم از قدرت این خط در نشان دادن ادبیات و اشعار ایرانی بهره ببرم.
اشعاری از بزرگان ادبیات ایران همچون خیام، حافظ و سعدی با بهره گیری از خط ثلث در نقاشی هایم جان گرفتند و تمام تلاشم این بود که متون قابل خوانش باشد در حالی که برخی بر این باورند که در یک اثر نقاشی ضرورتی برای خواندن خطوط وجود ندارد.
وی با اشاره به رابطه ادبیات و نقاشی گفت: ادبیات در طول تاریخ بستری برای شکل گیری نقاشی و خوشنویسی بوده است در حالی که در سال های اخیر در کپی های رایج است نقاشان شاهد مغفول ماندن این گوهر ارزشمند هستیم.
بهره گیری از ادبیات خط در هنر ایرانی و اسلامی سبب شده است که گنجینه های ارزشمندی همچون شاهنامه بایسنقری و متون ارزشمند دیگری خلق شوند که پیوند نقاشی، خوشنویسی و ادبیات توانسته است قله رفیع هنر را فتح کند.
قهرمانی گفت: اگر هنرمندان امروز از داشته های ارزشمند تاریخی خود بهره ببرند بدون شک قادر به خلق آثار ماندگاری خواهند بود که بیانگر هویت و تاریخ این سرزمین باشد.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم توفان گرکانی آمده است: «حضور گذشته در امروز با نخستین نگاه به آثار علی قهرمانی و با وضوحی غیر قابل انکار به چشم می آید. حضوری سرخ و طلایی، رنگارنگ و پر ابهام ، آشنا اما نیازمند رمزگشایی؛ اما آنچه حال و هوایی حیرت انگیز به این محتوای آشنا می افزاید همانا حس «معاصر» بودن است که به گونه ای غریب از لابه لای آثار پیش رو منتقل می شود. معاصر به معنای امروز آن و به روایت آگامبن: آنکه نگاهش را سخت کوشانه به عصر خود اختصاص می دهد آنهم نه برای دیدن نور دورانش بلکه برای روایت تیرگی های آن... و البته معاصر به این معنا که تیرگی را با نور و رنگ و سبکبالی به تصویر می کشد و نگاه ما را با روایتی ناآشنا از نور و تیرگی آشنا می کند.
این چنین است که مرغها و آدم هایی که شباهتی به واقعیت خود ندارند اما به زبانی «که زبان من و توست» از عشق و دوستی، از خیانت و انزوا، و از بودن و نبودن می گویند و از بهایی که می پردازیم تا باشیم ، تنها و یا با آن دیگری... جادوی طلسم های علی قهرمانی در این است که جادویی و سحرآمیز نیستند بلکه هر کدام همچون آن «نی» مشهور حکایتی دارند و نه شکایتی و پای حکایت اینها نشستن همچون نشستن با آن غریب آشنا ، پای در گذشته و چشم به آینده داشتن و «حال» را در ابعادی دیگر تجربه کردن است...»
علی قهرمانی متولد ١٣٥٧ است و از شروع فعالیت هنری خود از سال ١٣٧٢ تا کنون فعالیت هنری در زمینه های تئاتر، نقاشی، خوشنویسی و مرمت آثار هنری داشته است و ارائه آثارش در گالری هفت آینه، کارنامه، گلستان، کویر، آشنا، شفق، آریا، فروزان، ماه و تابستان در کنار نمایشگاه های بین المللی در کشورهای فرانسه، لندن مالزی و کویت بخشی از فعالیت های این هنرمند است.
مرمت تابلوی نقاشیخط حسین زنده رودی درابعاد دو در دوازده متر به سفارش پرویز تناولی، مرمت پنج نقاشی دوره قاجار در خانه سفیر ایتالیا، مرمت تعدادی ازآثار نقاشان قهوه خانه ای در موزه هنرهای معاصر و مرمت بیش از هفتاد اثر نقاشی مربوط به دوران قاجار و پهلوی اول و آثار مدرن و معاصر از سال ١٣٨٣ تا امروز به فعالیت های مرمت وی محدود می شود.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی علی قهرمانی با عنوان "باد صبا" عصر جمعه پنجم مهرماه ۱۳۹۸ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری سیحون برگزار می شود.
این نمایشگاه که در خیابان وزراء کوچه چهارم، پلاک ۱۱ واقع شده تا هفدهم مهرماه جاری همه روزه به غیر از دوشنبهها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ عصر میزبان بازدیدکنندگان و علاقه مندان است.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: هنرهای تجسمی نقاشی خوشنویسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۱۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نیاز به سرگرمی سالم برای مخاطب/ سعید ابوطالب «سناتور» را میسازد
نهمین قسمت از برنامه «کافه نقد» با اجرای مهران دهنمکی، به تحلیل محتوایی رئالیتیشو «پدرخوانده» پرداخت. سعید ابوطالب؛ کارگردان، نویسنده و تهیهکننده این رئالیتیشو، هادی مومنی؛ فعال رسانهای و عباس گل؛ روزنامهنگار مهمانان این برنامه بودند.
ابوطالب در ابتدای این برنامه گفت: بازیهای نقش منفی یا بازیهای دورهمی به ویژه مافیا، قبل از اینکه وارد شبکه نمایش خانگی شوند، مردم آنها را در خانههایشان یا در دورهمیهایشان بازی می کردند. این مدل رئالیتیشو در ابتدا توسط یکی از پلتفرمها به من پیشنهاد شد. من آن را دوست نداشتم زیرا آن را بلد نبودم و فکر نمیکردم بتواند چیزی به مخاطب عرضه کند.
وی اضافه کرد: ما نیازمند سرگرمی سالم برای مخاطب هستیم اما آن سرگرمی حتما باید حاوی پیام باشد. درباره این بازی تحقیق کردیم و متوجه شدیم که میتوانیم آن را هنجاری و خانوادگی کنیم. البته هنجاری از این جهت که ادبیاتی برای بازی ایجاد کنیم. من چند مدل از این بازی را تحت عناوین «شبهای مافیا»، «ارتش سری»، «ضد» و «پدرخوانده» ساختم؛ بهعلاوه برنامهای به نام «سناتور» را طراحی کردیم که دو ماه دیگر آماده تصویربرداری خواهد بود.
در ادامه، عباس گل گفت: باید کار را در دو بعد فرم و محتوا بررسی کرد. در بحث فرم، مخاطب کار را پس نمیزند و یک کار استاندارد و خوشساخت میبیند اما در بخش محتوا باید تبعات آن را در نظر گرفت. مثلا از یک مدل محتوا همزمان چند کار پخش میشود و این اتفاق مخاطب را اشباع میکند. مساله دیگر این است که فضا بیش از حد لاکچری است درصورتی که نیازی نبود.
تهیهکننده و کارگردان «شبهای مافیا» راجع به انتخاب مخاطب برای دیدن محتواها در تلویزیون و سکوها گفت: برنامهها در صداوسیما به این شکل است که مخاطب تلویزیون را روشن می کند، برنامه یا سریال مورد علاقهاش را تماشا میکند و بعد آن را خاموش میکند. اما در نمایش خانگی مخاطب باید اشتراک بخرد زیرا بخش خصوصی است. مخاطب در یک فضای آزاد حق انتخاب دارد. این جریان آزاد برنامهسازی است و به جای تنظیمگری باید تشویق کرد.
هادی مومنی نیز در ادامه این مباحث افزود: درباره آثاری از این دست یک نوع نقد رایج در فضای عمومی وجود دارد. حتما به گوشتان خورده که مافیا بهعنوان یک پیام و اثر در دلش ترویج دروغ و فریبکاری دارد.
«مافیا» یک بازی روانشناسانه است
ابوطالب درپاسخ به این نوع نقدها توضیح داد: بله این اولین نقد محتوایی بود که به این بازی وارد شد. این بازی، یک بازی روانشناسانه بوده است. کاربردهای روانشناسانه دارد. در این بازی آدمبدها یکسوم آدمخوبها هستند. آنهایی که دروغ میگویند آدمبدها و آنهایی که راست میگویند آدمخوبها هستند. درواقع ما دروغ نمیگوییم بلکه سعی میکنیم دروغ را از راست تشخیص دهیم.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم که یک جهان انتزاعی مانند کشتی دزدان دریایی یا انبار قاچاق مافیای سیسیل بسازیم زیرا میخواهیم همزاتپنداری صورت نگیرد. بازیگران جلوی دوربین نقششان را بازی و پشت صحنه با همدیگر روبوسی میکنند. نمیخواهیم بازیگران لباس ایرانی-اسلامی داشته باشند
تهیهکننده «پدرخوانده» افزود: ایراد میگیرند که چرا لباس ایرانی-اسلامی ندارند، ما نمیخواهیم داشته باشند. حتی روی اسم کاراکترها نیز اسامی سینمایی گذاشتهایم. از طرف دیگر این تغییر برای مخاطب، جذاب است. ما رئالیتیشو هستیم زیرا متن نداریم. محتوا و خط فکری داریم. میدانیم کجا میرویم. البته تعدادی از پلتفرمها هم از این برنامه میسازند اما به بازیگر متن میدهند تا وایرال شود. در صورتی که متننویسی با ذات رئالیتیشو مغایرت دارد.
آثاری مانند «پدرخوانده» به مخاطب وفادار بوده است
مومنی در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه وقتی به تاریخ سینما برمیگردیم گویی دوگانهای بین آثاری که وفادار به واقعیت بودهاند و آثاری که جهان تخیلی را بازتاب میدهند، وجود داشته است، سپس خاطرنشان کرد: در سینمای امروز ایران با دو نوع اثر روبهرو هستیم. یکی آثاری که توسط نهادها ساخته می شوند و عموما بودجههای کلان دارند اما نتواستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند. طیف دیگر آثار طنز هستند. در واقع ما دو جریان اصلی در سینما داریم. سینمای محتواگرا و سینمای طنز. خارج از این جریان دیگری نمیبینیم.
وی ادامه داد: نگاه برخی منتقدان این است که آثار طنز با تمام ضعفهایی که دارند، به روح هنر نزدیک هستند؛ زیرا در آنجا مساله سرگرمی و مخاطب اهمیت دارد. ما این اتفاق را در نمایش خانگی میبینیم. در واقع نمایش خانگی معطوف به مخاطب است. به نظر من آثاری مانند «پدرخوانده» به مخاطب وفادار بودهاند زیرا مخاطب منفعل نیست. در واقع ما با فعلیت مخاطب روبهرو هستیم یعنی اثر طوری ساخته میشود که مخاطب بهعنوان بخشی از اثر وارد آن شود تا خودش جهان معنا و تداعیها را بسازد.
ابوطالب سپس درباره رده سنی این برنامه مطرح کرد: ما درخصوص رده سنی مقاومتی نداریم. هرچند تاکنون تذکری از این بابت به ما داده نشده است. زمانی که ما تصمیم میگیریم فصل جدید برنامه را بسازیم به نظرات مخاطبان مبنی بر اینکه کدام بخشها را دوست داشته و کدام بخشها را نداشتهاند، توجه میکنیم. زمانی که مخاطب احساس کند ما به نظر او اهمیت میدهیم، با ما همراه میشود همچنین اینکه سینما هم به برنامههای محتواگرا و هم به برنامههای سرگرمکننده احتیاج دارد.
برنامه «کافه نقد» با اجرای مهران دهنمکی و با هدف نقد و تحلیل سریالها و برنامههای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، پنجشنبهها ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو نمایش پخش میشود.
منبع: خبرگزاری ایرنا