آلبوم «باد صبا» با آثاري از عارف قزويني و حسام السلطنه منتشر ميشود
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۸۴۱۲
خبرگزاري آريا - موسيقي ما- آلبوم موسيقي «باد صبا» با صداي «مرحمت آقازاده» و با موسيقي ارشک رفيعي منتشر ميشود. اين اثر توسط ارکستر بزرگ و با آهنگهايي از ابوالقاسم عارف قزويني «حسامالسلطنه» -موسيقيدان دوره قاجار- و همچنين چند قطعه فولکلور آذري مشتمل بر هشت تصنيف و دو قطعه آواز فارسي و آذري در يکسال اخير ضبط شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرحمت آقازاده از خوانندگان جوان موسيقي سنتي است که آلبوم «باد صبا»، دومين اثر موسيقايي اين هنرمند محسوب ميشود.
ارشک رفيعي آهنگساز و تنظيمکننده آثار موسيقايي؛ با استاد شهرام ناظري شواليه آواز ايران همکاري مداومي دارد و در سال 1393 آهنگسازي تيتراژ پاياني فيلم سينمايي «ايران برگر» به کارگرداني مسعود جعفري جوزاني و با صداي استاد شهرام ناظري بر روي شعر «دانههاي باران» از سرودههاي سياوش کسرايي را برعهده داشت که مورد استقبال اهالي سينما و موسيقي کشور قرار گرفت و در سال 1394 جايزه تنديس «حافظ» بهترين ترانه از پانزدهمين جشن سينمايي ـ تلويزيوني «دنياي تصوير» با دبيري زندهياد علي معلم را از آن خود کرد.
رفيعي همچنين جايزه تنديس بهترين موسيقي متن براي آهنگسازي فيلم سينمايي «حكايت عاشقي» به کارگرداني احمد رمضانزاده و به تهيهکنندگي مسعود جعفري جوزاني فيلمنامهنويس و کارگردان سرشناس سينما و تلويزيون در سيزدهمين دوره جشنواره بينالمللي فيلم «ابوجا» در کشور نيجريه در سال 2016 را در کارنامه هنري خود دارد.
وي که آهنگساز قطعه «برگريزان» با صداي استاد شهرام ناظري و با شعر محمود مشرف آزاد تهراني (م.آزاد) است؛ بعد از زلزلهزده دلخراش و ناگوار کرمانشاه، به همراه شواليه آواز ايران اين آهنگ را به مردم حادثهديده آن منطقه تقديم کردند.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۸۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیینهای نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.
وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، براساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی